Newman och Philip hävdar att ett betingat svar endast etableras i den grad att det finns ett meningsfullt förhållande mellan klassisk konditionsuppsats stimulans och den obetingade stimulansen. Mina erfarenheter av klassisk och operant konditionering. Jag föreslår att jag ska använda klassisk konditionsteori för att träna min vän att sluta röka i mitt hus helt och hållet genom att få honom att associera rökning med ett obehagligt skrällande ljud, klassisk konditionsuppsats. Huvudtypen är specifika fobier som i allmänhet påverkas av genetik eller en traumatisk barndomshändelse. Välj en referensstil:.
Relaterade uppsatser
Hem — Uppsatsprov — Psykologi — Psykologiska teorier — Klassisk konditionering. Vi använder cookies för att göra din webbplatsupplevelse personlig. Essäer om klassisk konditionering. Uppsatsexempel. Mina erfarenheter av klassisk och operant konditionering ord 1 sida. Klassisk betingning är en typ av inlärning där man länkar två eller flera stimuli och förutser händelser. Ett ögonblick i mitt liv där jag påverkades av klassisk konditionering var när jag var tvungen att vaccinera mig. Sedan jag var en liten flicka har jag klassisk konditionering operant konditionering. Klassisk betingning är en teori om lärande som upptäcktes av Ivan Pavlov. Enligt teorin lär man sig ett nytt beteende genom associationsprocessen.
Enligt teorin ovan, klassisk konditionsuppsats, två eller flera stimuli paras ihop för att producera ett svar. Utgången Classical Conditioning. En annan form av konditionering kallas operant konditionering. Denna typ av studier hänvisar till en metod för inlärning som sker genom att använda belöningar och straff för att justera beteenden. I grund och botten, genom operant konditionering, görs en association mellan ett beteende och en konsekvens för det beteendet. Varje klassisk konditionsuppsats, människor är betingade klassisk konditionsuppsats till och med inser det.
Detta kan inkludera att vara produktiv på jobbet för att undvika att förlora ett jobb eller att associera en bensinstation med ilska eftersom den är precis bredvid den där lampan som aldrig blir grön. Vad det än må vara, ingen kan förneka att lärande är ett mycket djupt begrepp, och varje person har en annan överblick över det, eftersom det är relaterat till hur varje person lärde sig. Med enkla ord sättet eller metoderna som de klassisk konditionsuppsats från, klassisk konditionsuppsats. Dessutom har vi klassisk konditionsuppsats Klassisk konditionsteori. Fråga 1 Klassisk konditionering innebär kritiskt fokus på en inlärningsprocess baserad på ett ihållande fokus på underliggande nyckelaktivitet. Det involverar automatiska svar baserat på underliggande åtgärd som en individ kan koppla den till ett annat avgörande resulterande problem.
Därför när man överväger denna Behaviorism Classical Conditioning. Konditionering är något som fascinerar mig. Det är en pedagogisk praxis som pionjärer av en man som heter Ivan Pavlov i s, klassisk konditionsuppsats. Den form av konditionering som Pavlov studerade är känd som klassisk konditionering, klassisk konditionsuppsats. Klassisk konditionering är processen att para ihop en neutral stimulans, klassisk konditioneringsundervisning. En teori är en formell idé eller uppsättning idéer som är tänkt att förklara något. Lärandeteorier är begreppsramar som beskriver det sätt på vilket informationen lärs in, bearbetas och hålls under inlärning. Vanligtvis kan samma innehåll klassisk konditionsuppsats presenteras i klassisk konditionsuppsats Klassisk konditionering Operant konditionering Social Learning Theory.
han klassisk konditionsuppsats om detta fenomen samtidigt som man studerar utsöndringen av magsyror och salivutsöndring hos hundar som svar på intag av olika typer av mat. Hans studie visade att bara synen Värme, Ventilation och Luftkonditionering VVS är ett stort område, klassisk konditionsuppsats. VVS-system omfattar allt från den enklaste handeldade kaminen, som används för komfort2 Grunderna för VVS-uppvärmning, till de extremt pålitliga totala luftkonditioneringssystem som finns i ubåtar och rymdfärjor. Kylutrustningen skiljer sig från den klassiska luftkonditioneringen.
Konformitet och konditionering är en typ av social påverkan. Det är en förändring i tro eller beteende för att passa in i en grupp. Klassisk konditionsuppsats exempel på grupptryck inkluderar övertalning och mobbning. Normativ överensstämmelse uppstår Klassisk konditionering. John B. Watson the Father of American Behaviorist var en av de forskare som studerade detta område. Klassisk konditioneringsforskningsteori. Känner mig stressad över din uppsats? Från 3 timmars leverans. Motivation Uppsatser Moral Uppsatser Perception Uppsatser Problemlösning Uppsatser Prokrastinering Uppsatser Arketyp Uppsatser Bias Uppsatser Kroppsbild Uppsatser Rättsmedicinsk psykologi Uppsatser Individuella uppsatser. Topp 10 liknande ämnen Emotionell intelligens Maslows behovshierarki Självbegrepp Operant konditionering Behaviorism Attachment Theory The Bystander Effect Konfliktlösningsteori Psykoanalytisk teori Födelseordning.
Jag förstår. Har inte hittat rätt uppsats? Få en expert att skriva det du behöver! Få ditt papper nu. Professionella skribenter och forskare. Källor och citat tillhandahålls.
uppsatser om att växa upp
Detta resulterar i en beteendeförändring hos den som dricker så länge sambandet mellan smärta och drickande håller. Andra faktorer påverkar styrkan hos den betingade reflexen som skapas genom klassisk konditionering. Dessa faktorer är förstärkning och utrotning. Förstärkning är varigenom förhållandet mellan den betingade stimulansen och den ovillkorade responsen stärks genom upprepad association Salkind, Extinktion är den process genom vilken en betingad respons går förlorad på grund av brist på förstärkning.
Som har illustrerats i ovanstående stycken kan klassisk konditioneringsteori användas för att hjälpa någon att lära sig eller avlära sig en vana. I min specifika situation strävar jag efter att använda klassisk konditionering för att få en vän att lära sig en vana som jag tycker är oacceptabel i mitt hus. Min vän röker alltid i mitt vardagsrum trots mina många uppmaningar till honom att sluta med denna vana. Jag föreslår att jag ska använda klassisk konditionsteori för att träna min vän att sluta röka i mitt hus helt och hållet genom att få honom att associera rökning med ett obehagligt skrällande ljud. Innan konditionering är det irriterande skrällande ljudet en neutral stimulans. Newman och Philip noterar att en sådan stimulans på egen hand framkallar ett svar av intresse eller uppmärksamhet men inget mer.
Cigaretter är en ovillkorlig stimulans som framkallar en naturlig reaktion som resulterar i rökning från min vän. Min klassiska konditioneringsimplementering kommer därför att involvera att para ihop den irriterande skrällande musiken med rökning. Som sådan kommer cigaretter att bli den betingade stimulansen för att förvänta sig ett irriterande ljud när min vän är i mitt hus. För att det här ska fungera måste jag få min vän att associera två olika evenemang med rökning och de skrällande ljuden med varandra. Jag ska därför se till att varje gång min vän börjar röka i mitt hus kommer jag att slå på de irriterande skrällljuden.
När min vän har slutat röka, ska jag vända mig till ljud. Newman och Philip hävdar att ett betingat svar endast etableras i den grad att det finns ett meningsfullt samband mellan den neutrala stimulansen och den obetingade stimulansen. Detta innebär att NS och US måste förekomma tillsammans många gånger innan konditionering etableras. Av denna anledning ska jag se till att jag fortsätter kommer denna aktivitet att slå på det skrällande ljudet så snart rökningen börjar på obestämd tid. Med upprepad associering av NS:s skrällljud och amerikanska cigaretter, kommer det skrällande ljudet att bli en betingad stimulans och kommer att förknippas med rökning, som nu kommer att bli den betingade responsen. Som sådan kommer min vän att relatera cigarettrökning i mitt hus till höga irriterande ljud, och av denna anledning kommer han att sluta röka för att undvika att uppleva de irriterande ljud som han kommer att ha associerat med cigaretter.
För att undvika att denna kondition dör ut, skulle jag fortsätta att stärka förhållandet mellan det skrällande ljudet och rökning för att stärka föreningen i min vän. Levin, D. Introduktion till alkoholismrådgivning: en bio-psyko-social strategi. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Klassisk konditionering. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Innehållsförteckning.
Inledning Beskriv teorin om klassisk konditionering Scenario för klassisk konditionering Applikationsimplementering Resultat Referenser Konditioneringstabell. Läs mer. En substans som var av särskilt intresse för honom var saliv. Han blev nyfiken på vilka stimuli som påverkade salivproduktionen. Pavlov baserade sin studie på hundar och kunde mäta mängden saliv som producerades genom att ansluta ett rör till deras salivkanaler Mazur, Efter några gånger blev hundarna erfarna och började salivera redan innan matpulvret placerades i munnen på dem.
Han bestämde sig för att kontrollera detta fenomen. Han kom på ett experiment med en oerfaren hund och slog en klocka varje gång precis innan hunden fick matpulvret. Efter 12 eller så av dessa sessioner behövdes matpulvret inte längre för produktion av saliv eftersom ljudet i sig räckte. Pavlov visade att frälsning kan framkallas av en ny inlärd stimulans CS så frälsning n blir ett villkorligt svar CR. Han studerade denna typ av lärande för resten av sitt liv, som nu kallas klassisk betingning Martin et al. Enligt Martin et al, utför klassisk konditionering två funktioner. För det första är förmågan att lära sig att känna igen stimuli som kan förutsäga när en viktig händelse är på väg att inträffa så att det gör det möjligt för eleven att reagera snabbare och mer effektivt.
Denna förmåga skulle vara extremt viktig för personer med fobier eftersom det gör att de kan undvika sina fruktade stimuli eller händelser. Till exempel, med en person som är rädd för spindlar araknofobi och har sett ett nät, skulle deras huvudsakliga reaktion vara att komma bort från området så snabbt som möjligt eftersom nätet skulle initiera att det finns en spindel i närheten. Till exempel skulle vi reagera mer positivt på en bunt guldtegel än på en bunt betongstenar. Förvärv är huvudorsaken till att fobier utvecklas. Enligt Martin et al räcker det i allmänhet inte med en enkel parning av CS med UCS för att ett inlärt svar ska äga rum. Därför visar detta att en liten händelse som inte påverkar personen inte skapar en fobi.
Förvärv är inlärningsfasen av klassisk konditionering, under vilken CS gradvis ökar i frekvens eller styrka. De två huvudsakliga faktorerna som är förknippade med utvecklingen av en fobi som lärs in av klassisk konditionering är intensitet och timing. Om det finns en stor mängd smärta förknippad med stimuli lär personen snabbt att frukta stimuli och i allvarliga fall till och med utveckla en fobi. Den andra faktorn är timing av CS och UCS; om de båda inträffar nära varandra är det mer sannolikt att personen utvecklar en rädsla för stimuli. Utsläckning av den fruktade händelsen kan inträffa när CS inträffar många gånger med UCS för att bli av med CR, så CS kommer inte längre att framkalla CR. Indirekt konditionering påverkar också uppkomsten av fobier.
Generalisering är ett sådant sätt på vilket en CR kan framkallas indirekt. När vissa stimuli är lika CS och kan framkalla CR kallas detta generalisering. Till exempel om en person hade en dålig erfarenhet av en hund och nu fruktar den hunden, är det troligt att de kommer att vara rädda för alla typer av hundar. Vicarious conditioning är också en annan huvudprocess där människor utvecklar fobier indirekt. Till exempel, om någon hör eller läser om en berättelse som handlar om en obehaglig händelse som beskrivs i detalj, den imaginära händelsen som vi skulle föreställa oss när vi hör eller läser händelsen kan UCS ge imaginära stimuli CSs som kan leda till verkliga villkorssvar CRs.
Martin et al, Ett annat exempel som oftast förekommer idag är om en förälder är rädsla för katter kan deras barn bevittna deras rädda reaktion och därför kan barnet utveckla en fobi med att utsättas för en traumatisk händelse som involverar en katt. Ett av de mest kända exemplen på ett experiment och hur klassiska konditioneringsprinciper kan utveckla fobier är Little Albert. Detta experiment utfördes av John B. Watson utförde sitt experiment på en 9 månader gammal vik som heter Albert som inte var rädd för råttor. Watson upptäckte när han slog i en stålstång ljudet som kom från den skrämde lille Albert. Han upprepade sedan detta men placerade andra gången en råtta hos Albert.
Watson upprepade detta ungefär sju gånger och presenterade sedan råttan av sig själv och Lille Albert blev bedrövad. Han visades sedan liknande föremål och det initiala betingade svaret generaliserades till några av de liknande föremålen som en kanin och en hund. Martin et al, , pg Systematisk desensibilisering används i allmänhet för att bli av med fobier. Om exponeringen upprepas flera gånger förlorar stimulansen successivt sin förmåga att framkalla ångest. Från denna uppsats är det tydligt att klassiska konditioneringsprinciper starkt påverkar utvecklingen av fobier med hjälp av många nyckelfaktorer.
Från utdraget av Joseph Wolpe ger det en tydlig förståelse för hur hans förståelsebegrepp av motkonditionering används för att desensibilisera fobier. Essex; England. Upper Saddle River, New Jersey, Pearson Education.
No comments:
Post a Comment