Tuesday, February 1, 2022

Uppsats om värdet av utbildning

Uppsats om värdet av utbildning



Brist på förhandsplanering förvärras av internt uppsats om utbildningens värde lämnar många problem olösta och skapar en atmosfär av sjudande missnöje bland elever, lärare, föräldrar och allmänheten i stort. Betydelse för utbildning och värdet av utbildning ord 3 sidor. Barnet diskuterar ämnet yrkesval med sina kamrater men blir mer förvirrade och föräldrar tror att deras barn inte är mogna nog att ta några större beslut på egen hand. De flesta universitet i Indien hamnar i en administrativ röra. Cookien används för att lagra användarens samtycke för cookies i kategorin "Övrigt. Vi lär oss om en medborgares alla rättigheter och skyldigheter genom att skaffa en ordentlig utbildning.





Värdet av utbildning i samhället Uppsats i 400 ord



Om det finns, då, med uppkomsten av tekniska uppsats om utbildningens värde vetenskaplig kunskap måste också värdena vara på topp. Men det är inte läget i dag. Egoism, ilska, uppsats om utbildningens värde, våld, undergång av kunskap, visdom osv, uppsats om utbildningens värde. är vanliga överallt. Värdeutbildning kan dock behandlas på ett adekvat sätt i både klassrummets och högskolans läroplan. Ett mycket bekvämt och framgångsrikt sätt att kommunicera värderingar till en person är genom hans eller hennes utbildning, oavsett om det är på skol-, högskole- eller universitetsnivå, uppsats om utbildningens värde.


En bra uppsättning värderingar gör det möjligt för en person att höja sin självkänsla, få andra att hålla honom eller henne i hög respekt och ge honom eller henne det förtroende han eller hon behöver för att leva ett liv baserat på principer och självförtroende. De flesta barn börjar sin utbildning med att gå på en förskoleinstitution, dvs, uppsats om utbildningens värde. Barn i sådana institutioner lär sig tolerans och samarbete. Genom att blanda sig med barn i sin egen ålder som kan komma från olika samhällsskikt lär de sig att vara toleranta mot varandra, samarbeta med varandra och att vara opartiska i sin hantering av varandra. Att utveckla tolerans hos en person från ung ålder uppsats om utbildningens värde lära personen hur man kommer överens och lever fridfullt. I skolor kan eleverna lära ut disciplin, punktlighet, ärlighet, uthållighet och patriotism.


En elev kan värdet och vikten av disciplin endast när en viss uppförandekod upprätthålls som en elev måste följa. Ett annat effektivt sätt att kommunicera värderingar i klassrummen är att korrelera innehållet med andra ämnen, verkliga upplevelser och tidigare och nuvarande händelser. När eleven relaterar sitt innehåll till andra ämnen är det lätt att behålla. Det är också ett väldigt enkelt och effektivt sätt att insupa värderingar i en student. Läraren ska involvera eleverna i diskussioner. Detta kan inte bara skapa medvetenhet bland eleverna om våra kulturella och sociala värderingar och traditioner; men skapar också tolerans och uppskattning för vårt arv. Också eftersom värderingarna är inpräntade från barndomen, blir de en andra natur när barnen grupperar sig.


I en uppsats om utbildningens värde sätt kan man säga att värdeutbildning är utbildning som lär ut följande:. Historiskt sett har utbildning i länder över hela världen haft två huvudmål — att hjälpa ungdomar att bemästra färdigheterna i läs- och räknekunnighet, dvs, uppsats om utbildningens värde. Samhällen sedan Platons tid har gjort karaktären till ett medvetet mål för utbildning. De förstod att för att skapa och upprätthålla ett civilt samhälle måste det finnas utbildning för karaktär och intellekt för såväl demokrati som läskunnighet och för dygd såväl som för färdigheter och kunskaper. Därför är fruktbar utbildning det slag som används för vår och andras välfärd.


Detta kan bara hända när man får såväl akademisk som värdeutbildning. Det effektivaste sättet att kommunicera värderingar är genom berättelser. Berättelser är interaktiva och är därför mycket effektiva för att kommunicera värderingar. Det här är tre sätt på vilka berättelser kan vara uppsats om utbildningens värde. Läs tills en värdefråga tas upp. Vid denna punkt utforskas värdefrågan genom diskussion. Några exempel där värderingar berörde fantastiska människors hjärtan och vände dem kan läras ut i diskussionerna:. Alfred Nobel: Forskaren med mycket akademisk utbildning, som uppfann sprängämnen, uppsats om utbildningens värde, fylldes senare av ånger och skuld över sin uppfinning som kunde förstöra hundratals liv och jämna ut hela städer och orsaka smärta och missbildningar även i framtida generationer.


Kejsar Asoka var en av de största indiska härskarna. Men hans tidiga framgång baserades på mycket våld. Han nådde tronen efter att ha dödat nästan nittio uppsats om utbildningens värde. En dag, mitt i striden, insåg han att det fanns sanna segrare i krig eftersom så många dog på båda sidor. Han blev en anhängare av Buddha och förändrade hela sitt liv. Han tjänade sitt folk på underbara sätt. Än idag är han hedrad och ihågkommen. Adolf Hitler, chefen för det tyska imperiet, var vid en tidpunkt den mäktigaste mannen på jorden, uppsats om utbildningens värde. Han missbrukade sina befogenheter för att konfiskera mark och pengar som tillhörde andra och för att tortera och döda miljoner. Han orsakade andra världskriget. När nederlaget närmade sig kunde han möta döden modigt och begick självmord.


Hans makt övergav honom när han behövde den som mest eftersom han hade fått den kraften genom att kasta bort alla goda värden från sitt liv. Hans kraft var bara en extern show. Det var inte inre styrka. Hittills, vad det än har diskuterats säger vi och håller med om att utbildning bidrar till att förmedla värderingar i utbildningen. Ibland finner vi att de värderingar som föräldrar lär ut har en försumbar effekt uppsats om utbildningens värde barn, men om samma värderingar lärs ut, genom utbildning, accepterar barnen lätt värdet uppsats om utbildningens värde betrakta dem som viktiga.


Om vi ​​lyckas förmedla dessa värderingar till barn kan vi vara säkra på att 2000-talets indianer kommer att vara perfekta medborgare. Alltså för att skapa ett bättre Indien, uppsats om utbildningens värde, vi bör skapa medborgare med moraliska värderingar. Pengar en gång förlorade är inte för alltid, men karaktär som en gång förlorat är förlorad för alltid. Så vi bör alla anstränga oss för att bevara vår karaktär och detta kan bara göras när vi har de rätta värderingarna. Värderingar som är viktiga för våra moraliska och mentala egenskaper, som formar vår karaktär. Människans syfte är att inte bara leva ett liv utan ett gott liv med moraliska värderingar.


Familjen är förmodligen den mest kraftfulla agenten för värdeutbildning i nästan alla samhällen. Visst är det det första och avgörande inflytandet på små barn. Den etablerar förebilder, inskärper fördomar och erbjuder en modell för social hierarki. Skolan är det mest effektiva sättet för de flesta moderna samhällen att påverka ungdomars attityd och tro på massmedia. Inom varje land. särskilda institutioner har ett särskilt ansvar för att tillhandahålla värdeutbildning. Graden uppsats om utbildningens värde ansvar för värdeundervisning vid en viss institution kommer inte att vara detsamma från ett samhälle till ett annat och kan förändras övertid inom samma samhälle. Var och en av dessa institutioner påverkas; och en av de viktigaste sociala institutionerna för värdeundervisning är skolan.


Värdeutbildning blir definitivt starkt påverkad av denna sociala kraft! Värdeundervisning är den process genom vilken skolan lär eleverna normerna för korrekt beteende. Med tanke på vår ärorika tradition av fromhet, tolerans, universellt broderskap med dagens fenomen av hyckleri, korruption, oärlig och omänsklig attityd, är vi utan tvekan övertygade om att vi idag står inför den värsta moraliska krisen. Ett galet lopp för högre levnadsstandard hade lett till den värsta degenerationen i ett värde som ärlighet. Lojalitet, artighet och respekt för äldre, mord, dacoiter, stölder och våldtäkter har blivit vanliga brottsdiagram. Och det kan bestämt konstateras i detta sammanhang att det finns allvarliga brister i skolans läroplan genom att visa på frånvaron av tillhandahållande av värdeundervisning.


Det är därför dagens behov att våra elever måste läras både att förstå och hur man tillämpar moraliska begrepp och även att se betydelsen av att bete sig eller inte bete sig på ett konsekvent sätt som erkänner andras behov och intressen. Därför är dagens behov av att organisera läroplanen för värdeundervisning i syfte att skapa klarhet och precision. Hela utbildningen måste bli en målinriktad verksamhet. ii Att spåra tillväxten och utvecklingen av värdeutbildning i ett internationellt, nationellt och statligt perspektiv. vi Att fastställa omfattningen av nyttjande av värdeundervisning i förhållande till planer, program och aktiviteter för värdeundervisning. vii Att ta reda på elevernas intressen i förhållande till olika verksamheter inom värdeutbildning.


Det samhällsmönster som vi finner idag är inte gynnsamt för tankefriheten. Idag värdesätter vi förnuft och intellekt, vetenskap och teknik eftersom de lovar materiellt välstånd. Vi organiserar vår sociala struktur så att vi kan ha förhandlingsstyrka, inte nödvändigtvis makten av sanningen om saken. Faktum är att allt är mönstrat i syfte att främja vår materiella välfärd, uppsats om utbildningens värde. Under en sådan form av social ordning är det vi värdesätter högst inte individen i hans eller hennes fullhet; men individen i förhållande till hans eller hennes materiella lätthet eller svårigheter. På grundval av ovan nämnda fakta måste värdeundervisning vara sådan att den kommer att kunna utveckla elevens moraliska autonomi och även känslighet för skolans värdeinnehåll samt klassrumsaktiviteter.


Klassrumsaktiviteterna ska vara fria från försök att indoktrinera eleven. För detta bör eleverna exponeras för olika upplevelser och aktiviteter. Detta kan innefatta läsning, lyssnande, diskussioner, berättande, direkt presentation av idéer av läraren och andra strategier; och sådana strategier bör användas med någon av följande källor för värdeutbildning. Sådana källor kan användas på många olika sätt för att involvera eleverna i tänkande och resonemang kring värderingar. Att undervisa är inget jobb; det är en attityd. Läraren är en informationskälla, en guide, uppsats om utbildningens värde, en mentor, en surrogatförälder, en motivator, allt på samma gång.


Lärare är det enda yrket som alltid handlar om framtiden. Att vara ett ideal uppsats om utbildningens värde, han eller hon måste vara en förebild. Han eller hon bör fråga sig själv -. Vad vi än har läst hittills, uppsats om utbildningens värde, det behöver inte sägas att ett brant fall av värden bevittnas under ett sekel. Förvrängning av värderingar beror särskilt på obalans mellan gamla värderingar och explosion av kunskap inom krigsfältsteknologi. Atomvapen, biovapen, missiler, sprängämnen etc. hotar hela mänskligheten.


De utvecklade länderna har alla typer av fruktansvärda moderna vapen och försöker dominera över utvecklingsländer och underutvecklade länder. Idag lever hela mänskligheten i skuggan av rädsla. Olagliga äktenskap, prostitution, trasiga hemstrukturer, skilsmässa, etc. är också faktorer som är ansvariga för nedgången av värden. Brist på ömsesidig oro mellan föräldrar i hemmet, missnöje och brist på ömsesidig oro mellan föräldrar i hemmet, bristande trygghet i familjer är också de faktorer som är ansvariga för urholkningen av värderingar. Det är mycket sant att föräldrarnas livsstil lämnar djupa intryck i barnens sinnen.





hur man skriver en filmuppsats



Ett land välutrustat med vetenskap och teknik är känt som ett stärkande och avancerat land. Tidigare var det brist på utbildning. Men idag växer utbildningssystemen dag för dag och därför vidgar människor sina åsikter över hela världen. Utbildning spelar en viktig roll i mänsklighetens framsteg. Utbildade människor är ansvariga för samhällets eller landets bättre framtid. En utbildad person får inte bara plattformen för olika möjligheter till framgång utan bygger en stark nation. Utbildning främjar det ekonomiska systemet och det sociala systemet genom att ge akademisk kunskap och anställningsbar skicklighet. Utbildningssystemet bestämmer utvecklingen av ett land. Ett välutbildat land är känt som ett välutvecklat land eftersom utbildning ger landet välstånd, rikedom och berömmelse.


Utbildning börjar från barndomen och varar upp till livstid. Det gör människor ädla och perfekta. Ju mer utbildad du är, desto fler egenskaper kommer du att ha. Utbildning är det enda verktyget för att ha en ljus framtid. i Uppnå kunskap: Utbildning ger din världsomspännande information och grundläggande kunskap om samhället. Du får erfarenhet om religioner, fakta, sanningar, grejer skolämnen. En bättre förståelse hjälper dig också att leva ett balanserat liv och gör dig mentalt frisk. ii Säker karriär: Utbildade människor har en nyckel för att säkra sin framtid etiskt.


Varje sektor kräver en examen eller högre kvalifikationer för att erbjuda ett jobb. Vissa människor samlar på lärande saker för att bli en professionell inom området och få högre lön. iii Förbättra personlighet: Utbildning förbättrar människors personlighet. En utbildad individ är modig, självsäker och smart också. Utbildning gör mänskligheten generös. Dessutom stödjer utbildade människor rätt produkter och beter sig etiskt. iv Bred sinne: En utbildad person slösar inte bort ett enda ögonblick av sitt liv. Utbildning får människor att respektera andra, ge andra betydelse och behandla andra. De är alltid fördomsfria och har inget själviskt intresse. v Utveckling: Utbildning såväl som utbildade människor är den främsta orsaken till tillväxten. Forskare och uppfinnare uppmuntrar vetenskap och teknik bara på grund av utbildning.


Dessutom behöver den bara utbildning för att förstå och använda denna moderna teknik. vi Behåll miljön: De som är utbildade älskar att leva i en hygienisk, ren och fräsch miljö. Därför bidrar de till att bevara naturen. Deras professionella sätt gör att de kan använda soptunnor. Dessutom vet de värdet av naturresurser och skyddar dem på så sätt. Utbildning leder ett samhälle till förbättring eftersom det är den viktigaste institutionen för det. Det utbildade och civiliserade samhället påverkade människors liv och bedömdes som universalistiska normer. En nation kan aldrig växa utan utbildning. Samhället kan överleva om det ger sina ungdomar möjlighet till utbildning, bättre sysselsättning och en trevlig livlighet.


i Empowerment: Utbildning får en man att hantera varje given situation i livet och medveten om samhällets regler och regleringar. Ett välutbildat samhälle kan forma hur styrning och ekonomi fungerar. För det är bara utbildningen som hjälper en att förstå politiken. ii Socialisering: Utbildning hjälper till att fullborda socialiseringsprocessen. Efter föräldrarna ger skolor utbildningen till barn för att förbättra sina kunskaper och färdigheter. De får lära sig känslan av fel och skriva, hänsyn till andra, rättvist spel och ärlighet som har betydelse för medborgarskap, upprätthållande av lagar, samarbete, etc.


Därför gör utbildning dem till en god medborgare. iii Överför det centrala arvet: Varje samhälle är balanserat genom att dess kultur som bär musik, religion, filosofi, konst, litteratur, tro och färdigheter. Kulturer skickas huvudsakligen av sociala stiftelser och utbildning har en ledande roll i att utstråla kulturer eller socialt arv. En kultiverad person är resultatet av ett robust utbildningssystem. iv Socialt bindande: Det utbildade samhället har ett starkt band mellan sina individer. För människor från alla regioner, skådespelare och bakgrunder samlas för att samla kunskap. Utbildning är alltså det primära som för samman ungdomar och bildar ett unikt band mellan dem. Folk i det bildade samhället är fördomsfria och föredrar inte att döma andra. v Hjälp samhällen: Människor samlar in kunskap, inte för sig själva utan för att hjälpa andra samhällen och samhället.


Proffs som läkare, ingenjörer, etc. ge andra faciliteter. Ett sunt utbildningssystem fungerar för landets bästa. Ett land bedöms huvudsakligen efter dess ekonomi och utbildningssystem. En nation växer dag för dag bara på grund av dess teknologi och utbildning. i Välj en bra ledare: Utbildade människor förstår skillnaden mellan en god och en ond ledare för deras land att leda. Utbildade människor vet varför de ska rösta på ett parti för att få en positiv lösning på utvecklingen av landet. ii Förhindra fattigdom: På grund av bristen på utbildning är människor ofta arbetslösa, vilket visar en nations låga ekonomiska status. Ett lands patetiska belägenhet hindrar dess framsteg och utveckling.


Utbildning är alltså ett måste för att öka den ekonomiska tillväxten och öka inkomsterna. iii Hälsostandard: Utbildning främjar också ett lands hälsotillstånd. En utbildning av hög kvalitet ger många farmaceuter och läkare till en nation. Därför lever medborgarna i en nation friska och lyckliga. Om vi ​​lyckas förmedla dessa värderingar till barn kan vi vara säkra på att 2000-talets indianer kommer att vara perfekta medborgare. För att skapa ett bättre Indien bör vi alltså skapa medborgare med moraliska värderingar. Pengar en gång förlorade är inte för alltid, men karaktär som en gång förlorat är förlorad för alltid. Så vi bör alla anstränga oss för att bevara vår karaktär och detta kan bara göras när vi har de rätta värderingarna.


Värderingar som är viktiga för våra moraliska och mentala egenskaper, som formar vår karaktär. Människans syfte är att inte bara leva ett liv utan ett gott liv med moraliska värderingar. Familjen är förmodligen den mest kraftfulla agenten för värdeutbildning i nästan alla samhällen. Visst är det det första och avgörande inflytandet på små barn. Den etablerar förebilder, inskärper fördomar och erbjuder en modell för social hierarki. Skolan är det mest effektiva sättet för de flesta moderna samhällen att påverka ungdomars attityd och tro på massmedia. Inom varje land,. särskilda institutioner har ett särskilt ansvar för att tillhandahålla värdeutbildning.


Graden av ansvar för värdeutbildning vid en viss institution kommer inte att vara densamma från ett samhälle till ett annat och kan förändras övertid inom samma samhälle. Var och en av dessa institutioner påverkas; och en av de viktigaste sociala institutionerna för värdeundervisning är skolan. Värdeutbildning blir definitivt starkt påverkad av denna sociala kraft! Värdeundervisning är den process genom vilken skolan lär eleverna normerna för korrekt beteende. Med tanke på vår ärorika tradition av fromhet, tolerans, universellt broderskap med dagens fenomen av hyckleri, korruption, oärlig och omänsklig attityd, är vi utan tvekan övertygade om att vi idag står inför den värsta moraliska krisen. Ett galet lopp för högre levnadsstandard hade lett till den värsta degenerationen i ett värde som ärlighet.


Lojalitet, artighet och respekt för äldre, mord, dacoiter, stölder och våldtäkter har blivit vanliga brottsdiagram. Och det kan bestämt konstateras i detta sammanhang att det finns allvarliga brister i skolans läroplan genom att visa på frånvaron av tillhandahållande av värdeundervisning. Det är därför dagens behov att våra elever måste läras både att förstå och hur man tillämpar moraliska begrepp och även att se betydelsen av att bete sig eller inte bete sig på ett konsekvent sätt som erkänner andras behov och intressen. Därför är dagens behov av att organisera läroplanen för värdeundervisning i syfte att skapa klarhet och precision. Hela utbildningen måste bli en målinriktad verksamhet. ii Att spåra tillväxten och utvecklingen av värdeutbildning i ett internationellt, nationellt och statligt perspektiv.


vi Att fastställa omfattningen av nyttjande av värdeundervisning i förhållande till planer, program och aktiviteter för värdeundervisning. vii Att ta reda på elevernas intressen i förhållande till olika verksamheter inom värdeutbildning. Det samhällsmönster som vi finner idag är inte gynnsamt för tankefriheten. Idag värdesätter vi förnuft och intellekt, vetenskap och teknik eftersom de lovar materiellt välstånd. Vi organiserar vår sociala struktur så att vi kan ha förhandlingsstyrka, inte nödvändigtvis makten av sanningen om saken. Faktum är att allt är mönstrat i syfte att främja vår materiella välfärd. Under en sådan form av social ordning är det vi värdesätter högst inte individen i hans eller hennes fullhet; men individen i förhållande till hans eller hennes materiella lätthet eller svårigheter.


På grundval av ovan nämnda fakta måste värdeundervisning vara sådan att den kommer att kunna utveckla elevens moraliska autonomi och även känslighet för skolans värdeinnehåll samt klassrumsaktiviteter. Klassrumsaktiviteterna ska vara fria från försök att indoktrinera eleven. För detta bör eleverna exponeras för olika upplevelser och aktiviteter. Detta kan innefatta läsning, lyssnande, diskussioner, berättande, direkt presentation av idéer av läraren och andra strategier; och sådana strategier bör användas med någon av följande källor för värdeutbildning.


Sådana källor kan användas på många olika sätt för att involvera eleverna i tänkande och resonemang kring värderingar. Att undervisa är inget jobb; det är en attityd. Läraren är en källa till information, en guide, en mentor, en surrogatförälder, en motivator, allt på samma gång. Lärare är det enda yrket som alltid handlar om framtiden. För att vara en idealisk lärare måste han eller hon vara en förebild. Han eller hon bör fråga sig själv -. Vad vi än har läst hittills, behöver inte sägas att ett brant fall av värderingar bevittnas under ett sekel. Förvrängning av värderingar beror särskilt på obalans mellan gamla värderingar och explosion av kunskap inom krigsfältsteknologi.


Atomvapen, biovapen, missiler, sprängämnen etc. hotar hela mänskligheten. De utvecklade länderna har alla typer av fruktansvärda moderna vapen och försöker dominera över utvecklingsländer och underutvecklade länder. Idag lever hela mänskligheten i skuggan av rädsla. Olagliga äktenskap, prostitution, trasiga hemstrukturer, skilsmässa, etc. är också faktorer som är ansvariga för nedgången av värden. Brist på ömsesidig oro mellan föräldrar i hemmet, missnöje och brist på ömsesidig oro mellan föräldrar i hemmet, bristande trygghet i familjer är också de faktorer som är ansvariga för urholkningen av värderingar.


Det är mycket sant att föräldrarnas livsstil lämnar djupa intryck i barnens sinnen. För närvarande, på grund av komplexiteten i det moderna samhället, finns det ingen uppsättning moraliska standarder. Ansvarskänslan och samhörigheten med en grupp har helt försvunnit. Ömsesidig respekt och hänsyn till andra håller på att försvinna. Sociala sammankomster och gruppaktiviteter organiseras utan att värderingar beaktas. Värderingar kan effektivt inkluderas när de är en livsstil för rektor, lärare och föräldrar. Annars förblir de teoretiska. Ett värdebaserat liv förvandlar individen till en person och en person till en människa.


På grundval av ovan nämnda fakta kan man bestämt säga att Värdeutbildning ständigt bör pågå i skolorna oavsett om läraren är medveten om det eller inte. Utbildning är den process som åstadkommer önskvärda förändringar av beteende hos individen i hans eller hennes kunskaper, färdigheter, attityder och värderingar. Skolan försöker uppnå detta genom sin läroplan som inte är något annat än summan av alla dess organisatoriska aktiviteter. Barn är oskuldens speglar och speglar vårt samhälles värderingar. Många gånger, några sådana uttalanden som följer, stöter vi på när vi går igenom tidningen eller nyhetsbrevet -.


Förtvivlan skapad av examensstress, misslyckandet med att tillfredsställa höga föräldrars förväntningar, den ökande konkurrensen, pengakrisen när man försöker möta ökande krav från kamrater, det ökande tidspresset när man går på olika tränarkurser och hobbyklasser även under semestern , är några av de faktorer som orsakar ett allvarligt angrepp på våra barns sinnen. Inte konstigt att en del av dem förleds att känna att de inte har något annat alternativ än att avsluta sina liv för att undkomma traumat. Denna situation som förvärras dag för dag, understryker behovet av att omedelbart ha rådgivare i skolor, som kan hämta våra barn från början av förtvivlan och ge dem mod och självförtroende att ta sig ur den mentala träsk.


Brådskandet av att utse rådgivare i skolor har betonats av pedagoger då och då, men regeringar har hela tiden vänt en döv bil till deras vädjan. ii Försök att ta bort de olika rädslor som barn kan ha fått i sina sinnen i sin tidiga barndomsstadium. iv Förstå deras sinne genom att prata med dem och få dem att säga vad de tänker på. Barnet diskuterar ämnet yrkesval med sina kamrater men blir mer förvirrade och föräldrar tror att deras barn inte är mogna nog att ta några större beslut på egen hand. Vi måste inse att våra elever i klass X och XII inte är tillräckligt exponerade för alla praktiska verkligheter i en karriär. De är fängslade av glamouren. Livet kommer fortfarande att bli tuffare i framtiden. Därför är den bästa policyn att ge fullt moraliskt stöd till våra barn och öka deras förtroende för både sig själva och systemet där de lever.


Gymnasieutbildningen i Indien passerar idag genom dyksundet, den behandlas som en bortglömd mittpunkt. Detta resulterar i otillräcklig fördelning av skolans infrastruktur akut brist på utbildad lärare, ineffektiv lärarutveckling, dålig och sjunkande inskrivning och ineffektiv övergripande finansiering för skolor. Scenariot är verkligen oroande. Införande av mänskliga rättigheter, fred, hållbar utveckling och relaterade ämnen i skol- och högskoleläroplanen till förmån för den nya generationen. Produktion av instruktionsmaterial och läromedel på alla regionala språk för att nå miljontals på landsbygden.


Människorättsdagen firas i december. Människor överallt önskar fred, framsteg, lycka, rättvisa och säkerhet. För att möta dessa önskemål ser människor till administratörer, chefer och chefer som en stråle av hopp. En administratör måste vara mycket lyhörd för allmänhetens förväntningar och uppskattningar. En administratörs utmärkta prestationsförmåga bestäms av graden av tillfredsställelse hos allmänheten. Det är ironi att vi å ena sidan hoppas kunna göra världen till en bättre plats att leva i och å andra sidan hänge oss åt korruption, laster, våld och andra negativa egenskaper som leder till olika kriser, problem och utmaningar, under vilka hoppet en lycklig värld reduceras till bara en dagdröm.


Följaktligen råder spänning och oro överallt. Vi måste inse och erkänna att trots att vi gör alla ansträngningar för att skörda goda resultat, minskar vi dag för dag till brister i mänskliga värderingar och dygder. De gråtande behov av tiden är därför en renässans av etiska, moraliska och andliga värderingar. De flesta universitet i Indien hamnar i en administrativ röra. Några av dem är sjuka och behöver akut behandling. Vissa har blivit så svårhanterliga att de inte kan sköta sina angelägenheter med någon sken av effektivitet.


Vissa kräver bifurkation eller till och med trifurkation. Tills administrativa avgifter har väckts, kan våra universitet bara fortsätta styrlöst utan att någon kan visa rätt riktning. Vad de behöver är chefer för att professionellt styra dem. Rektorer fångas av grupppolitiker. De känner sig väldigt ensamma. Situationen runt dem är frustrerande. Naturligtvis är de skyldiga att luta sig mot någon grupp för moraliskt och tekniskt stöd. Registratorer för universitet vars status är likvärdig med professors har i allmänhet inte någon stark administrativ bakgrund, vilket gör att de tenderar att flåsa och bli slavar av det uppseendeväckande administrativa systemet. Inte konstigt, de blir offer för egenintressen och de inbyggda effektivitetsbegränsningarna. De olika avdelningarna och sektionerna som behandlar frågor som högskoletillhörighet, erkännande av lärare och rektorer, högskoleutvecklingsråd, universitetsekonomi, registrering av studenter för forskarexamina, lagstadgade organ som studienämnd, akademisk råd, senat och viktigast av allt examenssektionen , arbetar knappast i god samordning med varandra.


Slutresultatet är: tentamen hålls inte i tid, tillkännagivandet av resultat blir onödigt försenat, läckage av frågepapper och missförhållanden vid tilldelning av betyg blir vanliga händelser, och sammankomster blir ofta försenade vilket stör den årliga tidtabellen.

No comments:

Post a Comment